مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تشریح کرد:

نکات مهم تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸ کد : ۴۲۷۲۱ پژوهش و فناوری
مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: افراد روزه‌دار برای حفظ سلامتی باید سه وعده غذایی سحری، افطار و شام را در برنامۀ غذایی خود قرار دهند.
نکات مهم تغذیه‌ای در ماه مبارک رمضان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر راحله میری با بیان این مطلب افزود: وعدۀ سحری نقش مهمی در جلوگیری از احساس گرسنگی در طول روز دارد،.

وی افزود: بهتر است غذای مصرفی در وعدۀ سحری، خصوصیات و ویژگی‌های وعدۀ ناهار را داشته باشد تا از ضعف، کم‌آبی بدن و خستگی در طول روز جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: در وعدۀ سحری مقدار مناسبی سبزی‌های مختلف به‌خصوص سبزی‌هایی همچون، خیار، گوجه فرنگی و کاهو که آب بیشتری دارند مصرف شود.

دکتر میری عنوان کرد: در وعدۀ سحری بهتر است از غذاهای کم‌حجم، غنی از مواد مغذی، کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرینی استفاده شود. هم‌چنین استفاده از نوشیدنی‌های خیلی شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها، چای شیرین و چای پررنگ نیز موجب خشکی دهان و گلو و تشنگی در طول روز می‌شود.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی  در خصوص وعدۀ غذایی افطار گفت: باتوجه به فاصله وعده افطار تا سحری، می‌توان پس از افطار یک وعدۀ غذایی شام سبک نیز صرف کرد. استفاده از سبزی‌ها و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر می‌تواند از بروز یبوست جلوگیری نماید.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است روزه‌داران روزۀ خود را با آب ولرم، خرما، کشمش، عسل یا شیر گرم افطار کنند و پس از آن از نان، پنیر، گردو، سبزی، آش، فرنی یا حلیم کم‌روغن استفاده نمایند.

به گفته وی، سیب‌زمینی آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل‌کلم، هویج و نخودفرنگی، کره و عسل غذاهای مناسبی برای افطار محسوب می‌شوند.

 

 


نظر شما :