/۴۰ سال خودباوری با جهاددانشگاهی/ عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی:

پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی بازار را به فعالیت‌های علمی متصل کرده است

۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۲ کد : ۲۰۶۶۳ تاپ اخبار پژوهش و فناوری
عضو هیأت علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با دارا بودن سه گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری، جامعه شناسی گردشگری، مدیریت و برنامه ریزی گردشگری و مرکز خدمات تخصصی گردشگری بحث اتصال به بازار فعالیت علمی را دنبال می‌کند.
پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی بازار را به فعالیت‌های علمی متصل کرده است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی،  دکتر هادی رفیعی اظهار کرد: نو پا بودن صنعت گردشگری بدان معناست که این صنعت با مسائلی مواجه می‌شود که تاکنون با آن مواجه نبوده است، این صنعت بالاترین رشد اقتصادی را در میان سایر بخش‌های اقتصادی در میان کشورهای جهان داراست و به عنوان سومین فعالیت اقتصادی حائز اهمیت در دنیا مطرح است، در سایر کشورها، از  هر ۱۰ نفر، یک نفر در بخش گردشگری شاغل است.

وی افزود: علی رغم اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول با پتانسیل فرهنگی و تاریخی و جزو ۵ کشور اول با پتانسیل اقلیمی در دنیا است، اما به دلیلی وابسته بودن اقتصاد کشورمان به نفت، به جایگاهی که کشورهای دیگر در صنعت گردشگری رسیده‌اند، نرسیده‌ایم. نگریستن سیاسی به صنعت گردشگری کشور به ویژه در بعد سیاست‌های بین المللی و تحریم‌ها از دیگر دلایل نرسیدن جایگاه گردشگری ایران به جایگاه واقعی خودش است.

این عضو هیأت علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری کشور به عنوان یک بخش اقتصادی نوپا نیازمند مطالعاتی دانشگاهی و سرمایه گذاری بخش دانشگاهی برای ارائه راه حل‌های چالش‌های این صنعت از سوی دانشگاه و مراکز علمی است، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم صنعت گردشگری کشور به عنوان یک بخش پیشرو اقتصادی تلقی شود، باید چالش‌ها و مشکلات این صنعت توسط مراکز دانشگاهی و علمی رصد و شناسایی و برای حل این مسائل برنامه و نسخه بدهند تا بتوان برای گردشگری یک مسیر حرفه‌ای را ترسیم نماییم.

وی با بیان اینکه پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی شناسایی، رصد و ارائه راه حل مشکلات صنعت گردشگری کشور را در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: با توجه به حضور میلیونی زائران، حضور ۴۰ درصدی گردشگران سلامت و ۵۰ درصدی گردشگران بین‌المللی کشور در مشهد، بخش گردشگری استان خراسان رضوی به طور فوق‌العاده‌ای دارای اهمیت است که این خود ضرورت ایجاد پژوهشکده گردش را پیش از پیش نشان می‌دهد، کمک مشورتی برای دستگاه‌های اجرایی تصمیم‌گیر و بال مشورتی برای سیاستگذاری سازمان‌های مرتبط با صنعت گردشگری از رسالت‌های این پژوهشکده است، علاوه بر بحث‌های مطالعاتی، در حوزه علم و فناوری صنعت گردشگری نیز ورود پیدا کرده‌ایم به طوری که در بخش‌هایی هم به تولید پایلوت رسیده‌ایم تا بخش خصوص در این زمینه ورود پیدا کند.

رفیعی با اشاره به اینکه اتصال بحث‌های علمی به بازار در حوزه علوم انسانی کاری دشوار است، اظهار کرد: با این وجود پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با دارا بودن سه گروه پژوهشی اقتصاد گردشگری، جامعه شناسی گردشگری، مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری و مرکز خدمات تخصصی  گردشگری بحث اتصال به بازار فعالیت علمی را دنبال می‌کند، مطالعه در زمینه بحث‌های سرمایه گذاری و تامین مالی در صنعت گردشگری از جمله طرح‌های شاخص گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی است، چرا که  موضوع سرمایه‌گذاری در این صنعت حائز اهمیت است و در صورتی که در گردشگری سرمایه‌گذاری رخ ندهد در آینده دچار چالش و مشکل می‌شویم.

این عضو هیأت علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: اینکه سرمایه‌گذاری در چه حوزه‌ای از صنعت گردشگری باشد، نیاز به یک کار مطالعاتی دارد و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی توانسته با مطالعه در این زمینه چالش مهم صنعت گردشگری را شناسایی نماید. در حال حاضر مراکز اقامتی و همچنین آژانس‌های مسافرتی زیادی بدون مطالعه علمی در کشور شکل گرفته‌اند که بسیاری از این مراکز به دلیل اینکه عقبه مطالعاتی نداشته‌اند، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند، حل مسائل صنعت گردشگری به صورت عملیاتی یکی دیگر از اقدامات این پژوهشکده است، طراحی و تولید بسته فرهنگی سوغات رهیافت،  بخشی از نیازی بود که در مشهد احساس کردیم چرا که جای خالی یک بسته سوغات فرهنگی برای گردشگران به ویژه گردشگران بین المللی در مشهد کاملا احساس می‌شد.

وی طراحی و  اجرای نقشه هوشمند گردشگری برای اولین بار در کشور توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی را یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص این پژوهشکده برای حل چالش‌های صنعت گردشگری برشمرد و گفت: مطالعه نقشه راه توسعه گردشکری مبتنی بر نوآوری و فناوری با همکاری کریدور علم و فناوری استان از دیگر فعالیت‌های شاخص این پژوهشکده در راستای حل چالش‌های صنعت گردشگری است، تهیه جدول داده و ستانده استان از دیگر فعالیت‌های شاخص گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی است، به طوری که بر اساس این جدول می‌توان جایگاه گردشگری استان را مشخص نمود و بر اساس آن سیاستگذاران می‌توانند مطالعات کلیدی در  برنامه‌ریزی استان داشته باشند.

این عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی در ادامه به طرح برنامه توسعه اقتصادی اشتغال‌زایی روستایی خراسان رضوی توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی اشاره و عنوان کرد: بر اساس این برنامه، مطالعات گردشگری و بوم گردی و پتانسیل‌های گردشگری روستایی استان به شکل حرفه‌ای و پروژه محور شناسایی شده که یک مبنا برای اجرای برنامه‌های عملیاتی پروژه‌های گردشگری در روستاهای استان است. انجام طرح مطالعاتی امکان سنجی و ظرفیت سنجی ایجاد گردشگری پزشکی در واحدهای جهاددانشگاهی از دیگر فعالیت‌های انجام شده و مطالعه راهبردهای تسهیل سرمایه گذاری در استان فارس یکی دیگر از کارهای شاخص پژوهشکده گردشگری است.


نظر شما :